Kaip pradėti skaityti daugiau?

Jeigu jums kyla klausimas, kam apskritai REIKIA daugiau skaityti, tai neprasidėkite su šiuo tekstu. Aš visai nenoriu pradėti vardinti skaitymo privalumų ir teikiamų naudų. Gautųsi kažkas panašaus į tai, kaip mama man pasakoja, kaip reikia sveikai maitintis. Aš tada giliai širdy lyg ir žinau, kad ji teisi, bet vos apie tai užsiminus aš bandau taktiškai (kartais ir nelabai) nukreipti temą kita linkme... :)

Tai jei jau toliau kalbamės, vadinasi, sutinkame, kad skaityti reikia. Tik kartais taip tos rankos prie knygos nesitiesia... Labiau tiesiasi prie teliko pultelio ar iPhono, kur galėtum valandą laiko tuščiai spoksoti į draugų statusų atnaujinimus. Vis stebiuosi, kaip dažnai girdžiu iš aplinkinių, kad labai norėtųsi skaityti daugiau, bet tai tingisi, tai laiko trūksta.
Aš ne koks motyvatorius, tik pasidalinsiu tuo, kaip pati išsprendžiau šitą problemą ir kokie metodai veikia man, kad noras skaityti niekur toli nedingtų.
Pirmiausia ir didžiausia problema yra ta, kad dažnai į skaitymą žiūrim kaip į kokią prievolę, darbą, o ne į malonumą. Susiformavusi kažkokia pareigos aura, kuri tą skaitymo džiaugsmą praskiedžia. Nors šiame įraše jau tikrai ne kartą sakiau, kad skaityti reikia, pirmiausia tai yra MALONU. Šito reikia nepamiršti ir žiūrėti į knygą kaip į pramogą. Mums visada lengviau daryti dalykus, kurie teikia džiaugsmą.

Labai labai svarbu yra ir pasirinkti sau tinkamą literatūrą. Dažnai išgirstu arba perskaitau pasiryžimą skaityti daugiau, kurį lydi must read sąrašas su klasikos kūriniais, didžiųjų rašytojų šedevrais. Jeigu aš pati sau tokius tikslus nusistatyčiau, labai greitai pasiryžimai skaityti tiesiog būtų primiršti. Mano galva, skaityti reikia ne tai, ką "reikia", o kas atitinka skonį, prie ko traukia. Labai tikiu tuo, kad nėra neteisingų ar blogų knygų, yra tiesiog netinkamai pasirinktos. Labai ilgai save prievartavau skaityti tik rimtą, "gerą" literatūrą, kuri man nelabai lipo, pavyzdžiui, visiškai nesu klasikos mėgėja. Kai sau tą pripažinau ir leidau sau skaityti lengvesnio turinio, bet man patrauklesnes knygas, pradėjau tuo daug labiau mėgautis. Tad nereikia savęs sprausti į rėmus. Tereikia gerai pagalvoti, koks žanras ar tematika traukia.

Jei jau taip netyčia išėjo, kad pasirinkta ir pradėta skaityti knyga nu nesiskaito, nors tu ką, labai labai siūlau ją atidėti geresniems laikams arba išvis su ja atsisveikinti. Kai kuriems kūriniams reikia pribręsti, kiti tiesiog neprilimpa, todėl metus laiko marinuoti vieną knygą, kuri visai visai netraukia, nėra gerai. Taip ir pamirštam skaitymo žavesį. Kai pradedi knygą, ir jauti, kad neįdomu, tiesiog geriau imtis kitos. O kartais įvyksta ir taip, kad praėjus metams kitiems prie tos atidėtos knygos natūraliai grįžti, ir tada jos visai nebereikia marinuoti. :)

Man likti motyvuota skaityti dar labai padeda naujienų ir topų sekimas. Kažkas nepaprastai džiugaus yra tame rituale, kai išsiverdi rytinės arbatos puodelį ir kramsnodama sumuštinį žiūrinėji, ką naujo siūlo Lietuvos leidyklos arba kokios knygos šią savaitę buvo perkamiausios. Dažniausiai topų ir naujienų knygos ir būna tos, kurias įdedu į savo "toliau skaitysiu" sąrašiuką. Kaip ir bet koks naujas dalykas, naujos knygos bent jau mane irgi turi savybę traukti labiau.

Paskutinis patarimas truputį reklaminis (nors ta reklama šiukštu neapmokėta, tiesiog labai gerai veikianti iš patirties). Metų iššūkius minėjau jau net ne viename savo įraše, bet paminėsiu ir dabar, kadangi tai tikrai pasiteisina, o ir kažkas yra klausęs apie 2016-ųjų iššūkį. Nors ir nesu didelė naujametinių rezoliucijų gerbėja, manau, kad nusistatyti tikslą, kokį konkretų skaičių knygų nori per metus perskaityti, yra sveika, ir tai tikrai padeda išlaikyti motyvaciją. Svarbiausia tą skaičių nusistatyti protingą. Jei per metus įprastai perskaitai 2 knygas, nereikėtų šoktelti iki 80, nes nerealūs tikslai irgi demotyvuoja. Aš naudoju dvi sistemas savo kasmetiniams iššūkiams. Pirmoji - Goodreads (knygų skaitytojų socialinis tinklas). Gali sekti savo progresą, matyti, ką ir kaip skaito, kokius tikslus turi tavo draugai, tad tai interaktyvesnis būdas. Antroji - Knygų klubo sistema. Čia tikslą nusistatai ir jo sieki labiau pats sau, bonusas tik tas, kad metų pabaigoje 100 pasiekusių savo metinį tikslą skaitytojų gauna dovanų po knygą. Už 2015 metų iššūkį gavau receptų knygą apie lietuviškus patiekalus.:)
P.S.: mano šių metų tikslas - 50 knygų!



Tokie principai man padeda išlaikyti norą skaityti. Gal kažkas padės ir jums.
Jeigu turite savo metodų, padedančių daugiau skaityti, komentaruose pasidalinkite su žmonėmis, kuriems tą padaryti sunkiau!

7 komentarai

  1. Toks diskusinis klausimas su pasakymu "rimta knyga netraukia, nesiskaito, geriau lengvesnio turinio"... Mano supratimu knyga turi tave turtinti, plėsti akiratį, žodyną. Kaip ir pvz, banali komedija kine, ne tai kad niekuo nepraturtina, o netgi ir nejuokinga būna. Todėl ir knyga lengvo turinio bus tik skaitytų knygų sąrašo papildymas, bet ne nauda tau, kaip asmenybei. Bet va čia toks ir paradoksas: galbūt todėl aš tų knygų taip ir neprisijaukinu iki galo, nes banalių romaniūkščių skaityti nesinori dėl jau minėtos nuomonės, o rimtos knygos mažai skaitančiam žmogui tiesiog žiauuuriai lėtai skaitosi, kas skatina vis mažesne motyvaciją skaitymą tęsti. Tad vis "laukiu" kada TA knyga nukris iš dangaus: lengvo skaitymo, bet įdomi, rimta, praturtinanti.. Čia gal panašiai kaip su antros pusės paieškomis - bus laikas ir pajusi, sutiksi TĄ, chi chi :))

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Tikra tiesa, klausimas tikrai diskusinis :) Aš giliai įsitikinusi, kad lengva knyga nėra lygu blogai knygai. Tai, mano manymu, nėra teisingas įsitikinimas. O bandyti skaityti tik rimtas knygas, kai nėra įpročio, "įdirbio" - kažkas panašaus, kaip eiti į sporto salę ir pradėti ne nuo 1kg svarmenėlių, o nuo sunkiausios štangos, ir tikėtis, kad bus smagu, lengva, o po to neskaudės raumenų ir kitą dieną vėl norėsis grįžti. Tiesiog, mano galva, prie visko reikia priaugti :)
      PS: tai toli gražu nereiškia, kad siūlau skaityti kokį Paulo Coelho ar "Svajonių romanų" leidyklos repertuarą (su visa derama pagarba jų mėgėjams :)). Kiekvieno supratimas, kokia knyga bus "lengvesnė", vėlgi greičiausiai skiriasi :)

      Panaikinti
    2. Lengvas skaitymas nebūtinai apibrėžia knygos lengvumą. Pavyzdžiui "Mažasis Princas" ar Makso Frajaus "Echo labirintų" knygos persiskaito tikrai greitai ir lengvai, tačiau svarumą pajaučiu, kai skaitau antrą ar trečią kartą ir pagaliau pradedu pastebėti prasmę tarp eilučių :)

      Panaikinti
  2. Aš esu iš tų žmonių, kurie nemėgsta palikti neperskaitytų knygų/neperžiūrėtų filmų. Ką pradėjau - turiu baigti (per gyvenimą gal tik 2 knygas po kelių puslapių užverčiau, bet tikiu, kad prie vienos iš jų kada nors dar tikrai grįšiu, nepaisant to, kad tai buvo vaikiška knyga :) ). Užtad dažnokai ir būna man taip, kad pastringu ties kokiu nepatraukliu veikalu - sąmonė nenori tęsti toliau, skaityti, o sąžinė neleidžia užversti ir grąžinti į lentyną/biblioteką. :)Laimei, dabar vargo su noru skaityti nebeturiu. Bet jei dings vėl - žinosiu, kur ieškoti patarimų. ;)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Žinok, labai ilgą laiką ir aš tą patį dariau :) Bet kažkuri knyga man buvo toks lūžis... Nu kamavau aš ją kokią pusę metų :D nusprendžiau, kad nieko nebus. Ir, kas keisčiausia, po to prie VISŲ tų nepabaigtų knygų grįžtu. Ir jas perskaitau per kelias dienas :) Todėl bent jau pati sau supratau, kad neverta savęs prievartaut!
      Smagu, kad grįžo "skaitančioji Agnė", jėėė! Džiugu žinoti, kad pajudėjo ledai!

      Panaikinti
  3. Ačiū, reikės išmėginti Goodreads ;) liuks!

    AtsakytiPanaikinti